Sort sol over Tøndermarsken

Afrejse den 01. oktober
2 dages busrejse - Pris per. pers, fra  1.995,-

Tag med på en spændende tur til Tøndermarsken og naturen, der sætter sit præg på hele marskområdet. Vi vil opleve stærene samles i marsken i enorme flokke til træk og de kommer fra alle landene omkring Østersøen og Norge. Stærene tegner imponerende mønstre på himlen - det kalder man Sort Sol. De største flokke finder man i Tøndermarsken, hvor de kan opleves ”danse” i marsken. Det foregår hvert forår og efterår, når de samles for at ”tanke op” i insektlarver - både til det videre træk og så de bliver i stand til at gennemføre den krævende yngleperiode. Stærene kommer til marsken for at æde stankelbens- og gåsebillelarver, som findes i de største mængder i fugtige græsmarker. Om dagen søger de især føde i de ydre kroge af Tøndermarsken, og om natten opsøger de tagrør, hvor de overnatter.

Sort Sol over Tøndermarsken er en oplevelse for livet.

Turen byder også på en ørundtur på Rømø samt en tur til Ribe, Danmarks og Nordens ældste by, med de gamle, snævre gader og velbevarede middelalder- og renæsancebygninger.

DAG 1
Efter opsamling kører vi til Rømø, hvor vi tager på ørundtur på øen, som har Nordeuropas bredeste sandstrand. Vi besøger Sankt Clements Kirke med den enestående samling kommandørsten, og blandt andet også en mindesten for A.P. Møller-familiens slægt, der stammer fra Rømø. Ligeledes besøger vi Danmarks ældste og mindste skolebygninger ved Toftum, som begge hører under Nationalmuseet. Turen slutter ved Hotel Kommandørgården, hvor vi indkvarteres.

Sidst på eftermiddagen er der afgang til rejsens højdepunkt, og udflugten til stærene starter i Møgeltønder, hvor vi møder vores lokalguide. Herefter begiver vi os ud i marsklandet, hvor fuglene leder efter overnatningspladser, og vores lokalguide fortæller om naturfænomenet Sort Sol. Han har udvalgt det tagrørsareal, hvor stærene sandsynligvis vil slå sig ned for natten. Utrolig store stæreflokke kommer fra alle verdenshjørner. Ofte forenes de i en gigantisk flok, som så gentagne gange flyver hen over rørskoven. Når det er næsten mørkt, dykker de ned i tagrørene for overnatning. Forventet tilbagekomst til hotellet ca. kl. 20:30, hvorefter vi nyder en velfortjent middag efter en forhåbentlig stor oplevelse.

DAG 2
Efter morgenbuffet kører vi til Ribe. Vi begiver os ud på en spadseretur i de smalle, brostensbelagte gader og oplever middelalderlig stemning og bindingsværkshuse fra det 15. århundrede, og der er mulighed for at besøge den imponerende Ribe Domkirke, hvor man fra Borgertårnet har en formidabel udsigt over byen og det flade marskland til Vadehavet. Vi skal også se Skibbroen med stormflodssøjlen og Ribe Stampemølle.

Efter et par dejlige oplevelser kører vi retur til vores hjembyer og ankommer sidst på dagen.

Posted in Busrejser, Danmark and tagged , , , .